fredag 7 december 2012

Kronprinsessan Mette-Marit reste till Indien för att ta hand om nyfödda tvillingar

Senaste numret av norska Se og Hør.
Kronprinsessan Mette-Marit har varit på hemligt surrogatuppdrag i Indien, berättar flera norska tidningar. Den 23 oktober flög hon till New Delhi i Indien för att ta hand om ett nyfött tvillingpar. Barnen var födda av en surrogatmamma som hade anlitats av två nära vänner till Mette-Marit. De manliga vännerna är ett homosexuellt par, varav den ena är anställd vid det norska kungahuset. Paret skulle själva ha rest till Indien men fick problem med sina visum. Då hjälpte Kronprinsessan Mette-Marit sina vänner genom att själv resa till Indien och finnas där för de nyfödda barnen. Hon stannade hos tvillingarna i New Delhi under några dagar tills en nära släkting till vänparet kom till Indien för att ta över barnpassningen. I november fick paret visum och har sedan själva kunnat åka till Indien och hämta hem sina barn.

Kronprinsessan Mette-Marit har fått en del kritik för sitt agerande, men understryker att hennes resa inte betyder att hon har tagit ställning i surrogatdebatten.
Genom kungahusets kommunikationschef kommenterar Kronprinsessan Mette-Marit sitt agerande såhär:
"Någon gång i livet står man i en svår situation med få eller inga goda lösningar. Det är i sådana situationer som man måste göra svåra val, även om det kan ha ett pris. Jag upplevde detta som en sådan situation. För mig handlade det om två nyfödda barn som låg ensamma på ett sjukhus i Dehli. Jag var den som kunde resa. För mig var det viktigt att bidra med det jag kunde göra."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...