onsdag 9 maj 2012

Prins Carl Philip invigde fotoutställning om Prins Bertil

 Strömsholms slott. Foto: Alexis Daflos/Kungl. Hovstaterna

Prins Carl Philip invigde på tisdagen utställningen Så minns vi Prins Bertil. Utställningen kan ses på Strömsholms slott mellan den 12 maj-31 augusti 2012. Här visas foton som skildrar Prins Bertils liv och bilderna är hämtade bland annat ur Bernadottebibliotekets fotoarkiv. Fotoutställningen kommer även att visas på Kungliga slottet med början den 6 juni.

I år skulle Prins Bertil ha fyllt 100 år och det är med anledning av detta som fotoutställningen görs. Prins Bertil var gudfar till Prins Carl Philip och stod kungafamiljen nära. I sitt tal vid tisdagens invigning berättade Prins Carl Philip om vad Prins Bertil har betytt för honom.

"För mig betydde prins Bertil enormt mycket, inte bara för att han var min gudfar, utan även för vad han uträttade för Sverige och för vad han gjorde för min pappa. Jag har många goda minnen av prins Bertil. Han var en varm glad och respektfull person och jag tänker ofta på honom."

Prins Carl Philip berättade även i sitt tal om Prins Bertils motor- och idrottsintresse. Innan han avslutade sitt tal tillägnade han Prins Bertils just avlidna bror Carl Johan Bernadotte några tankar.

"Carl Johan var, i likhet med sin bror, också en varm och glad person och han har nu lämnat ett stort tomrum efter sig. Jag uppskattade även honom mycket och kommer sakna honom och våra trevliga samtal."

*Se bilderna på Prins Carl Philip från invigningen här

Foton från utställningen


Prins Bertil i amiralsuniform 1964.

Prins Bertil på motorcykel i London 1943.

Prins Bertil, mästare i stående höjd 1934.

Prins Bertil med sin syster Prinsessan Ingrid år 1916.

Foto: Kungahuset.se
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...