fredag 1 januari 2016

Drottning Margrethes nyårstal- "Prins Henrik går i pension"


Drottning Margrethe av Danmark kom med överraskande nyheter i årets nyårstal då hon berättade att Prins Henrik kommer att gå i pension. Den 81-årige prinsen har beslutat att tiden är inne för att dra ner på takten och kommer endast att i mycket begränsad omfattning delta i officiella arrangemang.

I ett pressmeddelande skriver det danska hovet att Prins Henrik kommer att gå i pension från och med den 1 januari 2016 efter mer än 40 års arbete för Danmark. Prinsen vill dra ner på takten och det innebär att han inte längre kommer att delta i ett stort antal arrangemang och begivenheter. Bland annat kommer han inte att delta i nyårsmottagningen, Folketingets öppnande, ambassadörsmottagningar eller statsbesök i utlandet. Prinsgemålen glädjer sig åt att få mer tid till det som står hans hjärta nära, konst, litteratur och musik, meddelar hovet.

Utdrag ur Drottning Margrethes tal:
"Min man har beslutat att tiden nu är inne för honom att "trappa ner", eller om jag får säga det i klartext på danska, att gå i pension. Framöver kommer Prinsgemålen därför endast i mycket begränsad omfattning att delta i de officiella arrangemang som i så många år har varit en naturlig del av hans liv.
Det är hans beslut, jag förstår det och jag respekterar det. Jag är min man djupt tacksam för all den stöttning, hjälp och inspiration han har gett mig igenom alla år. Jag ser fram emot att jag fortsatt kan utföra mina uppgifter och att jag fortfarande har min man att stötta mig emot, även om det blir mindre synligt."



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...